3 januari 2023
Etappe 3: Al-'Ula > Ha'il
[update 16:10] Inmiddels wordt iedereen van de proef gehaald en het lijkt er sterk op dat Maik en Rob bij WP7 al uit de route zijn gehaald. Wat er precies met de tijdwaarneming gaat gebeuren is een beetje onduidelijk, maar op WP7 hadden ze een inmiddels 48e tijd staan. Het is nog uren rijden naar het bivak overigens, de verbinding was helemaal na de etappe. In het bivak is het trouwens een enorm natte bende, er zijn ook al wat beelden uit de proef waar halve rivieren doorwaad moesten worden. Jan hoopt op een droog moment om de tent op te zetten maar of dat er gaat komen...
[update 14:30] Even een ochtendje afwezig, dus even geen updates. Nu dan een wat grotere. Maik en Rob hadden een mooie startpositie, het lijkt dat ze eerst wat tijd verloren hebben maar inmiddels stabiel rondrijden achterin de top 50. Echter, de weersomstandigheden zijn blijkbaar dusdanig dat de helikopters niet kunnen vliegen. Dat heeft ervoor gezorgd dat de organisatie de etappe heeft geneutraliseerd bij km 378 (WP8). Van daar is een aangepaste route die over de weg naar het bivak leidt. De oranje Bastion Hilux is nog onderweg maar zal daar binnen afzienbare tijd aankomen.
WP7 (km 335)
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
47 | 243 | WILLEMS (NLD) | 04:25:24 | + 01:28:29 |
Weer een lange dag vandaag, nog langer dan gisteren met 447 km tegen de klok. Volgens racedirecteur David Castera zitten in de etappe van vandaag misschien wel de mooiste 50 km van de rally. Waarschijnlijk heeft niemand de tijd om daar eens goed naar te kijken door de etappe, maar op de beelden op televisie zien we er ongetwijfeld wat van terug.
In tegenstelling tot de afgelopen dagen moeten Jan, Werner en Hinze de hele boel ook weer inpakken en door naar een volgend bivak, nu in Ha'il. Dit jaar best wat lussen op de planning waar het bivak op dezelfde plaats blijft. Ha'il is ook zo'n plaats, daar blijven we 3 nachten en dus ook 3 etappestarts. Voor de mannen van de assistentie aan de ene kant leuk omdat ze ook eens bij de start van de proef kunnen kijken, maar het haalt ook het ritme er weer uit.
Verbinding | Special stage |
221 km | 447 km |
Start Special Stage
Pos | Nr | Rijders | Lokale tijd | NL tijd |
43 | 243 | Willems / Van Pelt | 11:49:00 | 09:49:00 |
Om Maik en Rob live te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.
2 januari 2023
Willems komt prima door etappe met ‘fantastische rotstreken’

In de wandelgangen wordt gefluisterd dat de tweede etappe van de Dakar Rally 2023 een van de zwaarste specials was uit de recente geschiedenis van de rally. Maik Willems besloot het na een vroege lekke band rustig aan te doen, maar deed het prima in de rit naar Al’Ula.
De etappe van 431 kilometer eiste zijn tol voor mens en machine. Willems en navigator Rob van Pelt zagen heel veel deelnemers met schade aan de kant staan en besloten zelf geen risico te nemen. “Het was weer een pittige dag”, zegt Willems in het bivak van Al’Ula, waar hij na aankomst een koud biertje opengetrokken heeft. “Ik begreep dat [navigator] Tom Colsoul zich bemoeid heeft met het ontwerp van deze etappe en dat was duidelijk merkbaar. Er zaten fantastische rotstreken in. Zeg maar gerust dat de stenen per kilo in de aanbieding waren vandaag. Het was weer heel anders dan gisteren, lang en moeilijk.”
Na zeventien kilometer reed Willems zijn eerste band lek. Zonder assistentietruck met extra banden én de vier lekke banden van zondag vers in het geheugen, besloot Willems direct een tandje terug te nemen. “Ik dacht na die lekke band: ‘Dit wordt zo’n dag’. Als we de eerste zo vroeg hebben, zullen we het in de rest van de etappe ook niet cadeau krijgen. We hebben voorzichtig gereden en het leek wel alsof die stenen met de minuut groter werden. Ik heb me echt vreselijk geconcentreerd op die stenen. Daarom hebben we ook iets rustiger gereden, er stonden zoveel mensen langs de kant. Vandaag kwam het echt niet op een paar minuten aan, het was een dag om heel te blijven en rustig door de etappe te blijven rijden.”
En dus kwam de equipe met slechts één lekke band door de proef. Maar door de grote afstand was het nog een flinke klus om voor het donker binnen te zijn. “We dachten de laatste kilometers uit te bollen, maar toen kregen we nog zeven of acht kilometer duinen. Het waren niet de hoogste duinen, maar het is in het donker toch altijd bijzonder. We hebben niet geweldig licht op de auto, het was zoeken om er doorheen te komen. We hebben niet vastgezeten, maar wel een extra lusje moeten maken om een duin te pakken. Het was niet lang, het was afgelopen voordat we er lol in kregen.”
Dinsdag staat er weer een lange etappe op het programma met een lengte van 447 kilometer.












