2 januari 2023

Etappe 2: Sea Camp > Al-'Ula

[update 17:40] De mannen zijn er weer! Zo te zien hebben ze diverse auto's ingehaald en hebben een mooie 37e tijd gescoord vandaag. Dat is natuurlijk gunstig voor de startpositie van morgen maar vooral zijn er veel mensen voor hen die problemen hadden of nog steeds hebben. Het is allang donker in Al-'Ula dus iedereen die nog buiten is tobt zich natuurlijk een ongeluk als het even tegenzit. Maar Maik en Rob zijn binnen, gelukkig voor hun is de finish maar 1 km van het bivak af. Later meer. 

FINISH

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
37 243 WILLEMS (NLD) 06:59:41 + 01:59:15

[update 14:20] Inmiddels zijn de snelste auto's aan de meet en die reden dus 5 uur over de 430 km. Als je daar de +30% overheen telt verwachten we Maik en Rob na 6,5 uur binnen, dus dat is over ongeveer 2,5 uur. Erik van Loon is trouwens inmiddels aan de meet en heeft toch wat tijd verloren aan het eind, op 14 seconden een 2e tijd voor hem. 

WP5 (km 230)

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
41 243 WILLEMS (NLD) 03:54:07 + 00:59:19

[update 12:20] De etappe van vandaag is behoorlijk lang. De kop van het veld is nog niet binnen maar wel al 4 uur onderweg. Maik en Rob zijn onderweg naar WP3, dat zal nog een half uurtje duren. Ook nu rijden ze ongeveer 30% langzamer dan de kop dus dan weten we een beetje wanneer ze binnen gaan komen - voorlopig niet! Een aantal toppers verliezen aardig tijd (Chicherit met de Prodrive stond zonder banden, Zala heeft er eentje afgestaan maar verliezen dus beide tijd). Ook de Nederlandse Red-Lined Nissans zien we al tijd verliezen terwijl Erik van Loon de snelste tijden aan het neerzetten is en dus een serieuze gegadigde lijkt voor de etappewinst vandaag. 

WP2

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
49 243 WILLEMS (NLD) 01:56:21 + 00:31:08

Vandaag gaan we dan toch echt het Sea camp verlaten na een dag of 5. De verbinding zit vandaag voor de etappe, langs Yanbu waar we naartoe gevlogen zijn. Dan naar Al-'Ula tijdens een special van liefst 430 km. Normaal zijn lange etappes niet altijd heel moeilijk maar we hebben gisteren gezien dat de organisatie dit jaar misschien toch wat anders van plan is. Het grootste deel zal gewoon weer over paden gaan met redelijke gang, maar er worden weer prachtige landschappen voorspeld. Zand en duinen staan ook weer op de planning, gisteren waren er maar een paar maar wel behoorlijk serieus - zeker voor een allereerste etappe.   

Verbinding Special stage
158 km 430 km

Start Special Stage

Pos Nr Rijders Lokale tijd NL tijd
52 243 Willems / Van Pelt 11:59:00 09:59:00

Om Maik en Rob live te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.

 

1 januari 2023

Willems beleeft prachtige dag: “Een hartverwarmend begin”

Maik Willems heeft de Dakar Rally het liefst zo zwaar mogelijk. Wat dat betreft werd de ondernemer zondag op zijn wenken bediend door de organisatie. Werkelijk alles kwam voorbij in de 386 kilometer lange etappe met start en finish in het Sea Camp. En bovenal was het een aardig potje afzien voor mens en machine.

De eerste etappe van de Dakar Rally 2023 werd aangekondigd als een opwarmertje, maar dat was het allerminst. Terwijl de avond over het Sea Camp viel, waren er nog heel wat deelnemers ‘buiten’. Willems liep wat vertraging op na de proef, maar genoot met volle teugen van de eerste lange dag.

“Het was een dag om warm van te worden en wel op twee manieren”, vertelt hij. “Het was inspannend en ook hartverwarmend, het was echt een geweldige rit. Er zat ontzettend veel in. We begonnen met wat zand en toen echte stenen, ook met stukjes trial. Daarna kregen we een paar duintjes, maar dat was toch wel serieus. Het was nat, dus niet heel moeilijk. Maar wel behoorlijk steil op bepaalde stukken, dat was mooi. Toen weer wat stenen en toen dachten we dat het ongeveer gehad hadden, maar na de neutralisatie lag er nog een portie duinen. Dat was ook serieus spul.”

In de laatste negentig kilometer kwamen veel deelnemers in de problemen. Willems genoot met volle teugen van een serieuze uitdaging: “De klap op de vuurpijl was een ouderwets grote zandbult en daar moest je echt even nadenken hoe we omhoog zouden komen. Recht omhoog lukte niet, daar was het te moeilijk voor. Je moest echt stapsgewijs bedenken hoe je omhoog zou komen. Dat was echt mooi, ik moest vol aan de bak om het te halen.”

Een punt van zorg was dat Willems op zestig kilometer van het eind van de etappe al drie lekke banden moest vervangen. Daardoor ging de snelheid er in de laatste fase iets meer uit. “Tien kilometer voor het eind ging ook de laatste eraan, maar als je dan voorzichtig genoeg bent kom je wel bij de finish”, aldus Willems. “We zijn rustig door het eind van de proef gegaan en hebben bij de finish gewacht tot iemand ons een band kon lenen. Na een uur kwam een Engelsman langs, maar die had z’n banden ook al op. Dave Klaassen kwam langs en die had nog banden over en die hebben we kunnen lenen om thuis te komen. Het was een mooie dag, echt een hartverwarmend begin van de Dakar.”

Maandag staat er een etappe van 431 kilometer op het programma voor Maik Willems en Rob van Pelt.