3 januari 2025

Kleine averij brengt Maik Willems niet van zijn stuk tijdens proloog Dakar Rally

BISHA - Een haperende intercom maakte de proloog van de 47ste Dakar Rally onverwacht lastig voor Maik Willems, die als 69ste bij de auto’s finishte. Niettemin kon hij tevreden concluderen dat zijn Toyota Hillux net zoals vorig jaar top is. Zijn navigator Marcel Snijders en hij kunnen dan ook met vertrouwen kunnen uitkijken naar de eerste etappe op zaterdag.

“Een prima dagje. Ik heb heerlijk gereden, het was een leuke proef”, klonk het opgewekt in het bivak van Bisha in Saoedi-Arabië waar de start én finish was van de proloog. “We hebben aardig door kunnen trappen. Het enige jammere is dat de intercom niet functioneerde. We hebben allebei een nieuwe helm en één van die helmen bleek het niet te doen. Daardoor hebben we een beetje met handen en voeten gereden.”

Kabels en toestanden
Vandaar ook zijn opmerking dat het ‘godzijdank geen lange etappe was’; de proloog kende een special van slechts 29 kilometer. “We hebben onderweg nog wat geprobeerd met kabels en toestanden, maar op een gegeven moment hebben we gezegd: we scheiden er mee uit, laten we de aandacht geven aan de proloog.”

Hij vervolgde: “We hebben hem uiteindelijk nog redelijk uitgereden. En morgen hebben we een vroege start, dus dat is fijn. Dan wordt het een ontzettende stofdag, dus dan is het lekker als je niet ver achteraan hoeft te starten.”

Tijdens die eerste etappe wacht de deelnemers een special van 413 kilometer in een 499 kilometer lange etappe die opnieuw start en finisht in Bisha. Willems: “Afgaande op de briefing wordt de etappe hetzelfde als die van vandaag maar dan vijftien keer zolang, met veel snelle stukken. De organisatie verwacht dat de snelsten haar in vier uur kunnen afleggen. We zullen ook wat stenen tegenkomen, maar niet hele stukken. Zo zag het er vandaag ook uit.”

Je hoofd erbij houden
Toch waakte de coureur van het Bastion Hotels Dakar Team ervoor al te lankmoedig de etappe te benaderen. “Je moet er wel je hoofd bijhouden, want je moet niet op die stenen knallen.” Echt technisch lijkt de etappe van zaterdag evenwel niet te worden, wist Willems. “Ik heb ze liever wat pittiger, maar als eerste dag is het prima. Dan kun je een beetje inkomen.”

Hij rijdt bovendien in een auto die hij door en door kent. Dat zorgt voor vertrouwen en daar verandert ook dat ene boompje van vrijdag niets aan. “Ja, we zijn op een boompje geknald, dat heeft ons het linkervoorspatbord gekost, maar we hebben genoeg onderdelen bij ons, dus er zat al snel een nieuwe op. Technisch is de auto top.” Het klassement, daar denkt de nummer 29 van vorig jaar niet aan. “Eerst ons huiswerk doen en dan pas dagdromen.”

 

3 januari 2025

Proloog: Bisha > Bisha

[update 15:30] Inmiddels is iedereen wel binnen en is de 45e een 47e tijd geworden. Marcel vertelt ondertussen over de eerste dag: "Na drie kilometer stopte de intercom ermee en dat is wel een beetje lastig communiceren. In de proef gewisseld naar de reserve, maar die deed het ook niet dus overgeschakeld op schreeuwen. Maar die V8 maakt toch echt meer geluid! Vijf kilometer voor de finish stopte de GPS er ook nog mee, maar al met al tevreden ondanks een beetje schade aan het eind. De kop is eraf (letterlijk, linksvoor...)"

Uiteindelijk kun je dit soort dingen beter vandaag hebben dan morgen, wanneer een veel langere etappe op de planning staat, ruim 400 km tegen de klok. Vanavond om 19:25 is de eerste uitzending op RTL 7!

[update 10:50] De proloog was niet lang, de auto's zitten ook allemaal erg dicht op elkaar. Voorlopig is het resultaat van Maik en Marcel goed voor een 45e tijd, wat alsnog de 2e tijd bij de 5 Nederlandse deelnemers is. Helemaal niet zo verkeerd dus, prima uitgangspositie voor de eerste etappe. Helaas wel wat schade opgelopen aan de voorkant maar ook bij andere deelnemers hebben we ook al wat schades gezien. Zal ongetwijfeld door het parcours van vandaag gekomen zijn.

FINISH

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
45 244 WILLEMS (NLD) 00:18:19 + 00:02:50

Na dagen van rommelen, keuren, testen en afwachten gaan we vandaag de eerste geklokte meters rijden. Dit rondje van 29 km is feitelijk alleen bedoeld om de startvolgorde te bepalen, en sommige mensen (vooral die met hoge startnummers) zullen hier misschien wat extra gas geven om een mooie startplaats voor de eerst echte etappe af te dwingen. Tegelijk weten we dat zulke kleine rondjes om de kerk vol verrassingen kunnen zitten en Maik is er niet de persoon naar hier veel risico te nemen.

Feitelijk rijden we een km of 25 naar de start van de proef, dan dus 29 km tegen de klok en dan dezelfde weg terug naar het bivak. Weinig spannends aan, wel leuk voor de monteurs want die kunnen natuurlijk even bij de start (en misschien ook wel de finish) gaan kijken. Aan de kop van het veld zal het wel secondenwerk worden, maar reken er maar op dat Maik en Marcel niet met het mes tussen de tanden van start gaan.

Verbinding Special stage
50 km 29 km

Start Special Stage

Pos Nr Rijders Lokale tijd NL tijd
38 244 Willems / Snijders 11:49:00 09:49:00

Maik en Marce volg je zelf live via deze LIVE pagina!

Het startpodium is hier te bekijken, al is dat een beetje een teleurstellende gebeurtenis omdat er eigenlijk geen publiek bij aanwezig is. Dat valt ook niet mee als de start ergens in the middle of nowhere is, en niet in een grote stad zoals dat tot een aantal jaar geleden gebruikelijk was.