10 januari 2015

Etappe 7: Iquique - Uyuni

[update 00:00] Het duurt even, maar dan is de Fordcruiser ook aan de streep. Is dus bijna 2 uur langer onderweg dan de mannen in de Hilux, ongetwijfeld van alles meegemaakt. Nu snel aan de sleutel en misschien blijft er nog wat tijd over voor wat slaap. Vannacht wordt er overigens in deze slaapzaal gezamelijk geslapen.

[update 22:10] En daar is dan de finish van de Hilux! Er is maar een kleine verbinding naar het marathonbivak, dus dan kunnen de mannen gelijk de auto wassen en beginnen met sleutelen en onderhoud. Ik weet niet waardoor ze tijd verloren hebben, maar in het laatste deel zat de gang er goed in dus de auto is in in ieder geval in goede doen op dit moment. Nu is het wachten op de Fordcruiser, die is nog steeds onderweg naar WP7.

FINISH

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
58 401 WILLEMS (NLD) 06:10:17 + 02:38:59
70 390 ZOETAERT (BEL) 08:04:46 + 04:33:28

[update 21:45] Eindelijk weer wat nieuws, Maik en Rob hebben de gang er weer in en zijn aangekomen bij het laatste waypoint voor de finish. Werner en Anne rijden net over WP6, 5 seconden achter hen rijdt Tom Coronel.

CP2=WP7

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
59 401 WILLEMS (NLD) 05:36:48 + 02:30:49
70 390 ZOETAERT (BEL) 07:14:50 + 04:08:51

[update 21:25] Korte update, Maik en Rob zijn bij WP6 aangekomen maar hebben ondertussen wel meer dan een uur tijd verloren. Werner en Anne zijn WP5 voorbij maar het laatste nieuws van hen is ook al bijna 2 uur oud. De tijdwaarneming is erg in de war vandaag, dus het zou zomaar kunnen dat het uiteindelijk best wel meevalt. We blijven er bovenop zitten.

[update 18:25] Ook Werner en Anne zijn inmiddels bij WP4 aangekomen, rijden een klein half uur achter Maik en Rob. Tijden aangevuld.

[update 18:15] Er bleken wat problemen te zijn met de tijdwaarneming, maar inmiddels lijkt het weer te werken. Maik en Rob zijn inmiddels voorbij WP4 wat ook het eerste CP is. Beide auto's zijn vandaag op de geplande tijd gestart, waar de Fordcruiser de afgelopen dagen wat later was door laat binnenkomen. Dat is nu dus voorbij, en ook Werner en Anne zijn goed onderweg en rijden nu richting WP4 op een 60e positie.

CP1=WP4

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
45 401 WILLEMS (NLD) 01:59:11 + 00:27:45
58 390 ZOETAERT (BEL) 02:17:17 + 00:45:51

Daar is de dag waar iedereen het al lang over heeft: de marathonetappe is terug in Le Dakar en vandaag is het eerste deel. Geen assistentie aan de finish in Uyuni, en dus ook geen onderdelen en monteurs. Vanavond moeten Maik, Rob, Werner en Anne alles zelf doen met de spullen die ze bij zich hebben. Zelfs de banden die ze meenemen worden gemarkeerd zodat ze niet ergens nieuwe banden kunnen scoren. De enige banden die je hebt, zijn dus de banden die je vanmorgen meeneemt.

Het zijn ook geen zielige etappes. Vandaag staat 321 km special op het programma, morgen maar liefst 781 km! Dat is dus een kwart van de totale wedstrijdafstand in 2 dagen, zonder assistentie. En dat is de voornaamste reden van het bouwen van de Fordcruiser, een snelle assistentieauto die meer gereedschap en onderdelen mee kan nemen zodat er meer kans is op succes. Een zekerheid is het natuurlijk niet, maar een snelle assistentietruck (zoals we vorig jaar hadden) zou ook niet in dit bivak zijn en daar heb je dan dus niets aan. De auto is er wel altijd bij.

Vandaag dus ook naar Bolivia, in de verbinding zit ook de grensovergang en ook weer flinke hoogtes, boven de 3500 meter. De complete proef is overigens ook op deze hoogte! Dat heeft ook zijn invloed op het gestel en daar zullen best wel mensen last mee krijgen. De organisatie wijst met name op het navigeren omdat er veel mogelijkheden in routes zijn, en ook op de banden. Die zullen flink gaan lijden, maar hierna moet er natuurlijk nog een dag op gereden worden en meer dan 3 reservewielen per auto past niet...

Zoals gebruikelijk ook weer de kaartjes van de autoroute van morgen, inclusief het hoogteprofiel van de special. De starttijden vanuit het bivak voor de verbinding zijn 5.5 uur eerder dan de start van de special.

Verbinding Special stage Verbinding
392 km 321 km 4 km

Start Special Stage

Pos Nr Rijders Lokale tijd NL tijd
47  401 Willems / Van Pelt 11:40:30 15:40:30
65  390 Zoetaert / Schol 11:49:30 15:49:30

Om ons zelf te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.