4 januari 2015

Etappe 1: Buenos Aires - Villa Carlos Paz

[update 18:40] De mannen in de Hilux hebben op het laatste deel flink het gas ingetrapt en zijn omhoog gesprongen in het klassement. Tegelijk heeft de Fordcruiser een minuut of 20 verloren, maar rijdt inmiddels netjes achter Maik en Rob aan zodat ze morgen sowieso achter hen starten. Zo heeft dat nadeel ook weer een voordeel. De mannen zijn inmiddels allemaal gefinisht en op weg naar het bivak (dat duurt nog wel even, ruim 500 km sturen). 

FINISH

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
78 401 WILLEMS (NLD) 01:42:09 + 00:29:19
122 390 ZOETAERT (BEL) 02:09:33 + 00:56:43

[update 17:35] De snelheid ligt inderdaad gigantisch hoog vandaag, de kop van het veld heeft een gemiddelde snelheid van rond de 135 km/h! De voorspelling dat de Fordcruiser zou wachten op Maik en Rob in de Hilux bleek niet te kloppen, momenteel rijden ze voor de Hilux uit. Alles gaat voorspoedig en zonder veel risico aan de tijden te zien, al valt op dat Maik en Rob tussen WP2 en WP3 ineens 30 plaatsen goedmaken! Ziet er allemaal uitstekend uit dus, ik meld me weer bij de finish.

WP3

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
69 401 WILLEMS (NLD) 01:11:17 + 00:21:05
84 390 ZOETAERT (BEL) 01:13:15 + 00:23:03

Daar gaan we dan, morgenochtend start de rally dan echt na het startpodium van vanavond. Weinig spannends in de etappe van morgen, vooral veel lange rechte paden en dus hoge snelheid. Er is weinig hoogteverschil en eigenlijk niet veel te melden op het moment. Het zal dus vooral belangrijk zijn om het hoofd koel te houden, geen fouten te maken en scherp te blijven en goed weten welke snelheid te halen is.

Omdat de Fordcruiser een lager startnummer heeft zullen Werner en Anne na de start wachten tot de Hilux voorbij is om zo achter de Hilux te komen. De Fordcruiser treedt op als snelle assistentie dit jaar (waar we vorig jaar een truck in de strijd hadden) maar dan is het natuurlijk wel belangrijk dat die niet voor je rijdt. Doordat er dit jaar geen wedstrijdtruck is, zijn ook de starttijden flink gunstiger voor het volgen in Nederland. 

De eerste etappe is voornamelijk ook nog eens een enorme verbinding na de proef, ruim 500 km tot het bivak in zicht is. We moeten zo snel mogelijk bij de oostkust vandaan richting het westen, waar veel uitdagender terrein ligt. Morgen meer, als vanouds zijn we er de hele dag bij met updates via Twitter en deze site!

Hieronder ook weer de kaartjes van de route van morgen, inclusief het hoogteprofiel van de special. Het tijdsverschil met de rally is overigens 4 uur, en dat betekent dus dat het daar 4 uur vroeger is dan in Nederland. De starttijden voor de verbinding zijn een kleine 3 uur eerder overigens.

Verbinding Special stage Verbinding
144 km 170 km 519 km

Start Special Stage

Pos Nr Rijders Lokale tijd NL tijd
100 401 Willems / Van Pelt 12:14:00 16:14:00
88 390 Zoetaert / Schol 12:08:00 16:08:00

Om ons zelf te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.