1 januari 2022

Etappe 1A: Jeddah > Ha'il

[update 15:00] Over gisteren is er ook nog genoeg te melden, wat nog niet is gebeurd. Op de oudjaarsdag werden de laatste losse eindjes van de officiële inschrijvingen aan elkaar geknoopt. Er komen namelijk nog allerlei onverwachte zaken voor de dag... Een voorbeeld: volgens de regels moeten er in de T1 auto's (onze Overdrive Hilux dus) en elk der servicevoertuigen 2 chauffeurs zijn, om begrijpelijke redenen.

Maik vertelt daarover: "Wij hebben voor de T1 auto’s met zekerheid het kleinste team: Rob en ik als pilot en co-pilot, Jan en Gert-Jan als monteurs en onze Werner als vrachtwagenchauffeur en om alle gaten dicht te lopen. Maargoed, met 5 man heb je geen 2 chauffeurs per voertuig. Na veel “uitleg” uiteindelijk toch de goedkeuring en stickers voor alle 3 gekregen. Maar dat gaat dus weer niet zonder slag of stoot..."

Dus alle zaken zijn nu voor elkaar, dus karren maar! Wij hebben een assistentietruck met een enorme aanhanger, de totale lengte is ca. 20 meter. In de truck zitten alle reserveonderdelen, reservebanden (ca. 30 stuks) en velgen en al het gereedschap wat we maar nodig denken te hebben. In de aanhanger passen de rally Hilux en ook de service Hilux. We hebben de grote aanhanger (trouwens speciaal gebouwd door Werner) vooral meegenomen om eventueel ook daarin te kunnen slapen (en wat samen te kunnen zitten). De eerste week zijn we in het noorden èn op hoogte, en we hebben in onze vorige Dakar gemerkt dat er dan behoorlijke koude avonden en nachten zijn, en dan hebben we het over een graad of 5. Niet echt lekker om nog in de korte broek op een klapstoeltje buiten te zitten, en als je nog niet in je tent ligt is het dan gewoon behoorlijk fris. Met de service Hilux kunnen we eigenlijk alle verplaatsingen doen die nodig zijn, even een boodschapje doen of vanuit het bivak even kijken naar de start als de assistentie niet verplaatst. 

De eerste dag - zaterdag dus - is het eerst 200 km over de weg, dan de proloog over 19 km en dan nog eens 600 km naar Ha'il. Daar is dan het officiële startpodium en daarna het bivak in. Een echte jaarwisseling was er hier trouwens niet, Saoudi Arabië is een islamitisch land en die kennen officieel een andere jaartelling. Dit jaar is de jaarwisseling op 29 juli, aan de hand van een bepaalde maanstand. Voor ons maakt dat het wel wat rustiger, want de wekker op nieuwjaarsdag stond op voor zessen. Inmiddels zijn de mannen onderweg in de 600 km verbinding naar Ha'il. Het podium is in de bovenstaande livestream te bekijken. 

[update 11:10] En daar zijn ze alweer. Kort maar krachtig, maar toch wat plekken gewonnen en in de lijsten zien we al mensen die flink meer tijd dan nodig verliezen.

FINISH

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
57 277 WILLEMS (NLD) 00:15:50 + 00:04:54

Midden tussen twee enorme verbindingen is er een kleine proloog gepland van 19 km. In de special zitten voornamelijk sporen en kleine duintjes. Eigenlijk is het doel van vandaag om de startvolgorde voor morgen te bepalen, de organisatie noemt vandaag zelfs etappe 1A en morgen 1B. De snelheid zal hoog liggen op dit kleine proefje, maar de afgelopen jaren vertellen ons dat er altijd mensen zijn die vandaag enorm veel tijd verliezen en dat is natuurlijk niet de bedoeling voor onze oranje Hilux. 

Verbinding Special stage
815 km 19 km

Start Special Stage

Pos Nr Rijders Lokale tijd NL tijd
72 277 Willems / Van Pelt 12:06:00 10:06:00

Om ons zelf live te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina