3 januari 2017

Etappe 2: Resistencia > San Miguel de Tucumán

[update 23:00] Even later, en de Unimog met Kornelis en Thomas is ook binnen op een mooie voorlopig 39e plaats. Wel wat tijd verloren links en rechts maar dat is niet gek met de etappe van vandaag, ook de mannen in de Hilux verloren immers een uur. Verder komen er wat berichten binnen dat de assistentietruck een lekke achterband zou hebben gehad op de assistentieroute, waarbij het wiel mogelijk beschadigd is geraakt. Informatie komt een beetje via-via maar we houden u op de hoogte. De truck is natuurlijk noodzakelijk voor alle onderdelen en gereedschappen die nodig zijn voor de Hilux en de Unimog, maar ook voor bijvoorbeeld de tentjes en slaapzakken van het hele team. Daarom is het van groot belang dat die truck gewoon op tijd binnen is.

[update 20:45] Inmiddels zijn we al wat uurtjes verder, en Maik en Rob zijn zojuist gefinisht met een 40e tijd. Mooi stabiele positie dus, voor de 275 km hadden ze iets meer dan 3 uur nodig maar daarmee verliezen ze wel een uur ten op zichte van de kop van het veld. 

Kornelis en Thomas begonnen 2 uur later dus die zijn nog wel even onderweg. Na een 49e starttijd zijn ze als 38e het eerste waypoint gepasseerd. Er zijn echter ook een handvol deelnemers zonder tijden bij dat waypoint (maar die zijn zeker wel onderweg) dus het zou zomaar iets anders kunnen zijn. Zeker is dat ze nog niet bij CP1 zijn, en ze zijn de enige Nederlandse truck die daar nog niet langs is geweest. 

FINISH

Pos. Nr. Bestuurder Gereden tijd Verschil met kop
40 341 WILLEMS (NLD) 03:09:15 + 01:00:57
39 555 OFFRINGA (NLD) 03:39:59 + 01:02:51

Na de korte, maar bizar hete dag van gisteren zijn we inmiddels in Argentinië beland waar de tweede etappe plaats gaat vinden. De route voor de Hilux en de Unimog is niet helemaal hetzelfde, en dat gaan we vaker zien deze Dakar. Inmiddels weten we dat de Overdrive Hilux enorm betrouwbaar is en het dus niet zomaar mis gaat als de Unimog niet in de buurt is. Dat is maar goed ook, want zo aan het begin van de rally rijden Kornelis en Thomas zeker 2 uur achter Maik en Rob en mocht er iets mis gaan verliezen ze dus heel veel tijd. Later in de rally starten auto's en trucks door elkaar en dan ligt dat een stuk dichter bij elkaar.

De regio waar vandaag gereden wordt is trouwens nieuw voor de rally, San Miguel de Tucumán is al wel vaker aangedaan maar de etappe schijnt helemaal nieuw te zijn. Er zal weer aardig stof zijn tenzij het door de nattigheid veranderd is in modder. Daar hebben een aantal deelnemers gisteren ook al last van gehad... 

Hieronder ook weer de kaartjes van de route van deze etappe, inclusief het hoogteprofiel van de special. Het verschil tussen auto/quad/motor en truckroute is niet groot in afstand maar ze lijken toch een flink andere route voor de kiezen te krijgen.

Verbinding Special stage
528 km 275 km (auto)
284 km (truck)

Start Special Stage

Pos Nr Rijders Lokale tijd NL tijd
40 341 Willems / Van Pelt 13:07:00 17:07:00
46 555 Offringa / De Bois 14:56:00 18:56:00

Om ons zelf te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.

En voor de trucks is het net ietsje anders: