6 januari 2023
Etappe 6: Ha'il > Riyadh
[update 18:00] De finish is al even weer achter de rug en de mannen zijn onderweg naar Riyadh. Honderden kilometers nog te gaan na een special van ruim 4,5 uur, en niet te vergeten dat ze voor die special ook al een paar honderd km hebben gehad. Weer een mooie tijd gescoord, 43e vandaag en dus wederom stabiel. In de tussentijden is niet veel geks te zien en dus is het gewoon weer een goede dag vandaag. Later meer daarover!
FINISH
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
43 | 243 | WILLEMS (NLD) | 04:39:20 | + 01:55:38 |
[update 13:15] Een 207 km in de wielen, en Maik en Rob hebben een 44e tijd te pakken. Ook vandaag lijkt alles weer stabiel te gaan, geen gek tijdverlies of iets in die geest. Op basis van dat en de snelheid van de kop (die reden 3:15 over deze special) is de verwachting dat ze over een 1,5 uur zeker gefinisht moeten zijn. En dan volgt nog een paar honderd km naar het bivak in Riyadh...
WP5 (km 207)
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
44 | 243 | WILLEMS (NLD) | 03:12:13 | + 00:58:17 |
Overigens is er ook meer bekend over de komende dagen. Rallymaniacs meldt het volgende:
"Etappe 7 en 8 worden, bijna, een marathonetappe. De 7e etappe gaat van Riyadh naar Al Duwadimi. De stage heeft een lengte van 333 kilometer. Op de verbindingsroute van de finish naar het bivak wordt een servicepark ingericht. Deze ligt 94 kilometer na de finish, voor de teams is het 220 km vanaf Riyadh. In dit servicepark mag maximaal 2 uur worden gewerkt aan de voertuigen en daarna moeten de deelnemers door naar het bivak in Al Duwadimi. Eenmaal in het bivak mag er niet aan de voertuigen gewerkt worden.
De 8e etappe gaat dan van Al Duwadimi naar Riyadh, waar de deelnemers weer terug zijn bij de teams. Dit is de etappe die oorspronkelijk de 7e etappe zou zijn, maar deze wordt wel aangepast. Zo wordt de route ingekort met 128 kilometer tot 345 kilometer. Op 9 januari vindt dan de rustdag, zoals gepland, plaats in Riyadh.
Omdat de teams te weinig tijd hebben om zich voor te bereiden op een marathonetappe, wordt er een soort van tussenvorm uitgevoerd. Met daarin een service van 2 uur en een bivak waar niet gesleuteld mag worden."
Vandaag dus niet naar Al Duwadimi, daar is het te nat om een fatsoenlijk bivak op te bouwen. We rijden wel de etappe zoals gepland, maar dan een kleine 100 km minder dan de geplande 466 km. We rijden dan over de weg naar Riyadh waar maandag ook de rustdag zal zijn. Op dit moment gaan we dan op dag 7 de etappe van dag 8 rijden, en op dag 8... ja dat horen we nog.
In ieder geval had dit de langste special geweest, maar dat is het nu dus niet meer. We krijgen wel een enorme verbinding naar Riyadh onder de wielen, waar de special ongeveer in het midden ligt. Dat wordt dus een lange dag met ruim 900 km sturen. Op de proef zal het snel beginnen vandaag, er zitten ook nog flinke duinen in voor de verandering, daar win of verlies je veel tijd.
Verbinding | Special stage |
563 km | 357 km |
Start Special Stage
Pos | Nr | Rijders | Lokale tijd | NL tijd |
45 | 243 | Willems / Van Pelt | 11:40:00 | 09:40:00 |
Om Maik en Rob live te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.
5 januari 2023
Willems ploegt urenlang door het zand

Maik Willems beleefde donderdag niet zijn meest enerverende dag in de Dakar Rally, maar genoot wel van de hoge duinen die de organisatie in de vijfde etappe had verwerkt. De 374 kilometer lange proef bestond voor de helft uit duinen, of zoals Willems het omschreef: “We kregen zand in alle mogelijke vormen.”
Na iets meer dan zes uur hadden Willems en zijn navigator Rob van Pelt het gehad. “Soms leken het duinen, meestal waren het van die hoge bulten waar je overheen moest”, zegt Willems, die de 45ste tijd noteerde, op een kleine twee uur van dagwinnaar Nasser Al-Attiyah. “Meer dan dat was het niet, qua natuur was het wel een mooie etappe, maar het was in alle eerlijkheid niet heel bijzonder.”
Willems schoof de afgelopen dagen in het klassement aardig wat plekken op en dat betekende ook dat de startplek iets gunstiger was. “Daardoor waren we voor het donker binnen, dat was na de vorige dagen ook wel lekker. We moesten toen steeds een uur in het donker rijden, maar vandaag waren we mooi op tijd binnen.” Vooral in de laatste kilometers van de proef zat de moeilijkheid, een aantal toprijders ging daar eerder op de dag de mist in. “Het was heel mooi, dat leek er echt op. Verder was het de eerste 300 kilometer vooral ploegen. Ik heb wel dagen beleefd dat het spannender was, maar je moet toch geconcentreerd blijven.”
Donderdagmiddag kwam de organisatie met het nieuws dat het bivak van Al Duwadimi niet te bereiken is voor de karavaan. Het staat daar na het noodweer van eerder deze week nog steeds onder water. “We rijden morgen gewoon de etappe, maar dan iets korter”, weet Willems. “Met daarna een verbinding naar Riyadh. Vrijdag rijden we terug om feitelijk naar Riyadh te rijden. Voor de zondag hebben ze nog geen oplossing, ik weet ook nog niet zo goed wat ze daar gaan doen. Maar morgen gaan we 1.000 kilometer rijden, dat is mooi.”








