19 november 2015
Inscheping zonder problemen
Zoals elk jaar gaan alle rally- en servicevoertuigen met een enorm schip naar Buenos Aires toe, een tocht van een week of 3. Het Bastion Hotels Dakar Team mocht zich vandaag melden voor de inschepingsprocedure in Le Havre, waar het schip bijna traditiegetrouw vertrekt. Was het jaren geleden altijd een enorme chaos, de laatste jaren is er steeds meer structuur en steeds minder oponthoud en problemen. Het werkt eigenlijk allemaal heel simpel, iedereen heeft een tijd gekregen waarop hij zich dient te melden met auto, motor, quad, truck of wat dan ook. Je krijgt een stempelboekje met heel veel vakjes, en als je overal een stempeltje hebt is het eigenlijk klaar.
Zo moet je je onder andere melden voor navigatieapparatuur en het installeren en de werking ervan, het controleren van de veerweg van de trucks, of de EHBO doos wel aanwezig is en natuurlijk het plakken van de startnummers en stickers van de sponsors van de organisatie. Dit vindt allemaal plaats in een grote loods, ene kant erin, andere kant eruit en dan op naar het haventerrein waar je je voertuig mag achterlaten en de deur mag verzegelen. Over een aantal dagen komt dan het schip, wat een grote autotransporter is, en wordt alles op de boot gezet. Tegenwoordig staan veel auto's en trucks al op opleggers waardoor het inschepen ook sneller gaat en er minder kans is op problemen bij aankomst. Ook bij ons team staan beide Hiluxen op een oplegger achter de GINAF 6x6 T5 truck.
Vlak voor de inscheping is ook nog een persconferentie gehouden, daar is ook meer ingegaan op de route. Na de eerdere kritiek over het ontbreken van duinen en de vraag of het nog wel leuk zou zijn blijkt dat de organisatie (onder leiding van de nieuwe sporting director Marc Coma) een enorm uitdagende route heeft neergezet. Op deze pagina lees je er meer over, de editie van 2016 is in ieder geval ruim 9000 km lang en daarvan is bijna de helft special stage tegen de klok. Ook zijn er een heel aantal nieuwe dingen bedacht om het spannender te maken: een marathonetappe in Jujuy, enorm veel hoogtemeters (tot wel 4600 meter hoogte!) en een etappe waarbij de snelste motoren, auto's en trucks bijna tegelijk de etappe gaan openen. Hier kunnen de auto's en trucks dus niet meer vertrouwen op motorpaden maar moeten ze zelf het spoor trekken.
Al met al lijkt het een erg interessante editie te worden. Voor nu is het afscheid van de auto's geweest, en begint het wachten tot eind december wanneer we alles in de haven van Buenos Aires weer terug zien. Dan is het nog even de laatste administratieve keuringen en gaat het dan toch echt beginnen!