12 januari 2014
Etappe 7: Salta - Salta
[update 13:00] Nog even de aanvulling met de finishtijden van gisteravond. De GINAF is gewoon weer het bivak in Salta ingerold waar gelijk het noodzakelijke onderhoud gepleegd kon worden na de olie ellende van gisteren.
FINISH
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
45 | 546 | OFFRINGA (NLD) | 07:49:32 | +02:46:51 |
[update 00:00] Zojuist bericht uit de GINAF dat ze ruim een uur verloren hebben door een brandend olielampje. Dat bleek te gaan branden omdat nog erg weinig olie in het carter zat, veroorzaakt doordat de carterpakking verdwenen was. Carterpan eronderuit, kit ertussen en met dank aan Gerrit van Werven van het Rainbow Truck Team kon er weer 20 liter verse olie in. Zat dus net niet mee nadat ze 400 km lekker gingen en flink wat trucks hadden ingehaald. Werner en Kornelis schijnen eruit te zien als kolenboeren op het moment, weer zoiets waar je eigenlijk foto's van nodig hebt om het te kunnen begrijpen. De mannen moeten nog 60 km tot de finish, hopelijk maken ze niets meer mee.
[update 21:45] Het tweede CP is bereikt, en er zit nog steeds een licht stijgende lijn in de posities. Het is echt secondenspel vandaag, Fried van der Laar staat 8 seconden voor Kornelis en Kees Koolen 29 seconden na hem.
WP9=CP2
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
30 | 546 | OFFRINGA (NLD) | 04:27:59 | +00:48:50 |
[update 19:30] Na een uitgestelde start (het weer was te slecht om de helicopters hun werk goed te laten doen) is het hele veld weer van start gegaan. De GINAF rijdt nu voor eigen succes en rijdt netjes rond de 35e plaats op het moment. De proef vandaag heeft een erg hoge gemiddelde snelheid, daardoor is een paar minuten verschil gelijk een paar plaatsen naar boven of beneden. De eerste auto's zijn al aan de finish, met een gemiddelde snelheid van meer dan 100 km/h...
WP5
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
32 | 546 | OFFRINGA (NLD) | 02:16:40 | +00:23:35 |
Helaas starten we de tweede week met alleen maar een truck die de proef op gaat, en zal de RAV dat niet meer doen. Natuurlijk doen we ons uiterste best om de GINAF aan de finish in Valparaiso te krijgen komende zaterdag, en dat zal nog niet zo makkelijk worden in deze enorm zware editie van Le Dakar.
Na de eerste week zijn al heel veel deelnemers uitgevallen, en vandaag gaan nog van start:
- 85 van de 174 gestarte motoren
- 17 van de 40 gestarte quads
- 82 van de 147 gestarte auto's
- 54 van de 70 gestarte trucks
Vandaag een behoorlijk lange etappe van 525 km voor de GINAF, en ook nog eens op grote hoogte, gemiddeld zo'n 3500 meter. De motoren en quads gaan richting Bolivia waar ze dus een ander bivak hebben dan de trucks en auto's. Hun bivak blijft in Salta en zij rijden dus eigenlijk een grote lus. De route bestaat uit eerst een deel steenachtig terrein, daarna een gedeelte wat op hoge snelheid gereden zal worden en afsluitend moet een zoutvlakte overgestoken worden van tientallen kilometers lang. Doordat de start vrij laat is is de verwachting dat de finish ook pas laat op de avond zal zijn, wellicht pas in de nacht zelfs...
Onderaan weer de kaartjes van de route van vandaag, inclusief het hoogteprofiel van de special.
Verbinding | Special stage | Verbinding | |
GINAF | 114 km | 525 km | 116 km |
Pos | Nr | Rijders | Lokale tijd | NL tijd |
43 | 546 | Offringa / van Eikeren / Zoetaert | 12:24:30 | 16:24:30 |
Om ons zelf te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.
Route
Profiel