10 januari 2014
Etappe 6: Tucumán - Salta
[update 23:10] Er is gelukkig ook nog wat positiefs te melden vandaag, de mannen in de knaloranje Bastion GINAF hebben de finish van de proef behaald, nadat ze 4,5 uur later dan de bedoeling aan de start verschenen. Halverwege zijn ze nog een half uurtje verloren op het tempo wat ze hadden, maar dat is het minst belangrijke. Zij zullen natuurlijk gaan proberen de finish te bereiken in Valparaiso, nu is het eerst de rustdag en de hereniging met alle andere teamleden die bezig zijn om de RAV weer rijwaardig te krijgen.
FINISH
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
47 | 546 | OFFRINGA (NLD) | 02:59:53 | + 01:06:58 |
[update 19:00] Helaas dus geen start meer voor Maik en Rob in de RAV, maar de GINAF gaat het vooralsnog proberen. Er is nu ook meer informatie over wat er allemaal precies mis is gegaan, bij dezen dus een kleine update.
De bemanning van de GINAF vertelt: "We zijn gisteren en vannacht en vanochtend continu in de weer geweest in de verzengende hitte. Het was zwaar, en we hadden helaas veel technische tegenslagen met de RAV. De meesten waren wel op te lossen, maar dat kostte erg veel tijd. De tijd om alle problemen te verhelpen was er gewoon niet. Er waren lekke banden, een brandstofpomp die niet meer wilde, afgebroken wielbouten, elektronicaproblemen en een gescheurde koppelingskabel en dat allemaal op 1 dag."
"De monteurs doen geweldig hun best en hen valt dan ook absoluut niets te verwijten. De omstandigheden zijn zo zwaar dat de weer netjes in orde gemaakte auto's binnen een half uur degraderen tot een wrak van de weg." Het grootste probleem bleken uiteindelijk gisteren en vannacht het grootste probleem. Ook het reservesetje wat mee was ging kapot, in een dorpje werden ook wielbouten geregeld maar ook die begaven het vannacht in de proef.
"Uiteindelijk hebben we van elk wiel een bout overgezet, maar ook die gingen kapot in het geneutraliseerde deel van de etappe van gisteren. Toen hadden we geen opties meer over. Maik Willems heeft toen gezegd dat de GINAF wel door moest." De GINAF kwam vervolgens aan in het bivak waar ze hoorden dat ze alsnog mochten starten. Toen hebben de mannen snel een lunchpakketje ingeladen en zijn er de belangrijkste reparaties uitgevoerd door Jack, Simon en Peter en direct weer vertrokken. Jan en Jan zijn toen met de Landcruiser vertrokken naar Maik en Rob. Zij zullen de RAV proberen op te lappen zodat ze uiteindelijk allemaal bij het bivak in Salta terecht komen. "Echt super balen natuurlijk, want de sfeer was goed en we gingen voor een finish voor Maik en Rob. Dat doel hebben we helaas niet gehaald."
Op dit moment lijkt het erop dat de GINAF nog onderweg is naar de start van de proef van vandaag.
De etappe vandaag brengt de karavaan in Salta, waar de rustdag morgen zal plaatsvinden. Voor elke categorie is vandaag een andere route, de trucks hebben de kortste, de auto's moeten nog flink aan de bak. Het belangrijkste is echter dat de mannen nog niet binnen lijken te zijn van de etappe van gisteren, en tot er meer informatie is is onduidelijk hoe het verder zal gaan. Beide equipes hebben in ieder geval een starttijd voor deze 6e etappe, wederom bijna gelijktijdig. Echter, voor de special zit nog een verbinding van 242 km waardoor de tijd al enorm begint te dringen.
Onderaan weer de kaartjes van de route van vandaag, inclusief het hoogteprofiel van de special.
Verbinding | Special stage | Verbinding | |
GINAF | 242 km | 156 km | 152 km |
Pos | Nr | Rijders | Lokale tijd | NL tijd |
44 | 546 | Offringa / van Eikeren / Zoetaert | 11:38:30 | 15:38:30 |
Om ons zelf te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.
Route GINAF
Profiel GINAF