6 januari 2019
Laatste dag voor het echt los gaat
[update 23:10] Inmiddels is wel duidelijk dat de afdeling Peru zeker geen haast heeft, auto nummer 410 is momenteel aan de beurt en af en toe wordt er een vrolijk dansje en uitgebreid interview gedaan. Het zal dus nog even duren voor Maik en Rob het podium zullen passeren.
Vandaag is dan toch een dag van een beetje lummelen tot de podiumceremonie begint. In Lima is het 15:00 uur als die begint, in NL is het 6 uur later. Nog een kleine terugblik op gisteren, na het ontbijt was het melden voor de technische keuring om 10:45 uur. Zo gedetailleerd hebben we het in al die jaren nog niet meegemaakt... Maik vertelt: "Van het merk en de homologatie van de brandvrije onderbroeken tot de veerweg en de omvang van de luchtinlaat van de motor toe werd alles gecontroleerd. Heel vreemd eigenlijk, want dit is allemaal al gecontroleerd door de FIA (internationale organisatie van motorsportverenigingen, en organisator van bv. Formule 1 en het wereldkampioenschap cross country). Het ligt vast in het officiële FIA paspoort van de auto."
Het gaat er dus serieus aan toe, en zou het misschien zijn omdat de mannen als een serieuze partij worden gezien na de 24e positie van vorig jaar? Alle controles werden dus opnieuw gedaan wat ontzettend veel tijd kost. Er was geen vuiltje aan de lucht maar het duurt gewoon lang. Dit levert natuurlijk wel een hoop 'gemor onder de troepen' op want niemand heeft zin om de hele dag met een keuring bezig te zijn. De rij van wachtenden werd dan ook alleen maar langer totdat we om 18:00 uur ein-de-lijk vrijgelaten werden. In dit geval betekent het dat de auto ook het parc fermé in moet, oftewel een afgesloten parkeerterrein zodat we er niets meer aan kunnen veranderen tot de start van de rally.
Daarna was er dan de eerste briefing waar een vooruitblik werd gegeven op de eerste etappe. Gelijk een mooie start met een behoorlijk stuk duinen, we kunnen niet wachten!
Hieronder de livestream van het podium trouwens. De teams komen in omgekeerde volgorde voorbij en met startnummer 339 moeten dus eerst alle motoren, quads en meer dan de helft van de auto's voorbij zijn voor onze oranje Hilux mag.