25 juli 2016

Podium in Beijing

De rally is natuurlijk al voorbij, maar over de laatste dag hadden we nog niet bericht. Zondag ging het in konvooi en onder politiebegeleiding 500 km naar Peking. 's Morgens om 4 uur was het vertrek al, en om 14.00 aankomst in Peking bij het Birds Nest, het beroemde stadion wat gebouwd is voor de Olympische Spelen in 2008. Maar u snapt het al, 10 uur over 500 km betekent dus een lekkere dramarit.

Op deze plek was de officiële prijsuitreiking, een traditionele rit over het podium wat daar was opgericht. Maik vertelt: "Ik zat met plekkie 19 net achter Peterhansel, fabrieksrijder van Peugeot en de x-maal winnaar van Dakar. Ik denk dat ik hier trotser op was dan hij." Natuurlijk wel even een fotootje gemaakt, want hoe vaak gebeurt dat nou? 

Maik weer: "En nu zit de Silk Way Rally erop. Wij hebben - de hele rally overziend - voor ons doen, perfect gereden en weinig laten liggen. De eerste week (Rusland en Kazachstan) verliepen ook door pech wat stroef, maar we konden de verliezen beperken en het belangrijkste was dat we bleven rijden en daar niet zijn uitgevallen. Ondanks de paar uur die we verloren door een kapotte radiator en een net zo kapotte koppeling zaten we er nog gewoon bij. 

Met name de laatste week, met het fantastische duinenwerk in China, is prima verlopen en daar hebben we meer dan we voor mogelijk hielden terug gepakt. De Hilux heeft zich - na de komplete rebuild voor deze rally - goed gehouden. De voorgevallen punten zijn pech, kunnen gewoon gebeuren en hebben niet met mindere voorbereiding te maken."

Nu is natuurlijk de grote vraag wat er voor de rest van het jaar moet gebeuren. Op de kalender staan de Olibya rally in oktober en natuurlijk Le Dakar in januari ,en de komende weken worden gebruikt om eens goed na te denken hoe daarop voor te bereiden.

Maik vertelt verder: "De service tijdens de rally liep met onze Portugese vriend Miquel en Peter gesmeerd, niets dan lof voor deze twee, wat een inzet hebben ze geleverd. De Silk Way rally zelf had 2 gezichten: de eerste week vrij saai met grote vlaktes van Rusland en Kazachstan, weinig echte offroad- rally, meer WRC-achtig, een grote onbalans tussen specials en verbindingen en veel regen waardoor er ook regelmatig wat uitviel.

De tweede week in China was ongelooflijk: fantastische landschappen met onwaarschijnlijk veel duinen en zand, warm en schitterende proeven. Ik denk dat de grote schepper dit deel van de wereld als rally-gebied bedoeld heeft. De laatste jaren hebben we in Dakar niet zulke mooie specials gereden!"

De rally was desondanks zwaar, ook voor het materiaal. De organisatie had een soort 'joker' systeem mocht je een paar etappes uitvallen zonder er helemaal uitgegooid te worden. Op zich een aardig systeem wat bij Dakar ook zou kunnen werken - maar dat zal wel nooit gebeuren. Een joker inzetten betekent dan 100 uur straftijd pakken maar wel gewoon mogen starten de volgende dag. Door dit systeem bleven er van de 102 gestarte wagens er nog 60 over in Peking, zonder het systeem (en zoals het dus in Le Dakar gaat) waren er nog maar 30 geweest. Daar zaten Maik en Rob dan wel gewoon bij trouwens.

Maiks conclusie aan het eind is dan: "Volgende keer veel meer China, Kazachstan zoveel mogelijk vergeten - al was het maar om het corrupte gedrag van de lokale politie - en kijken of je er nog een stukje zuid-Rusland bij moet. De logistiek van en naar Europa is natuurlijk alles bepalend. Transport terug via de organisatie duurt maanden over zee, die tjid hebben we niet. Daarom zijn de auto's weer transportklaar gemaakt: 3 wagens op de aanhanger, vernuftig systeem van Werner. Morgen begint hij aan de monsterterugrit naar huis: 20 dagen en een ongelofelijke 14.000 km rijden!  Werner: wel thuis!"