15 januari 2016
Etappe 12: San Juan - Villa Carlos Paz
[update 09:00] En weer een etappe zonder finishtijd voor Maik en Rob, maar ze zijn er wel. Rond een uur of 5 (Nederlandse tijd) waren ze in het bivak, naar bleek met veel technische malaise. Maik vertelt: "De laatste 400 km hebben we zonder stuurbekrachtiging gereden, en dat is wel een aardige workout. Af en toe hingen Rob en ik samen aan het stuur om de bocht door te komen!" Vandaag staan de mannen dus gewoon aan de start van de laatste proef, 180 km nog en dan is het gebeurd. Peter en Peter hebben behoudend gereden, maar wel een goede dag gehad waardoor ze om half 1 Nederlandse tijd binnen waren, op een 42e plaats.
[update 22:40] Waar Kornelis en Thomas al aan de streep zijn, is het nog een tijdje ploeteren geblazen voor Maik en Rob in de Bastion Hotels Overdrive Hilux. Ook al verliezen ze tijd, ze gaan wel stabiel door en dat is ook belangrijk nu we zo dicht in de buurt van het einde van de rally zijn. In een half uur zouden zij bij WP8 moeten zijn.
CP4=WP7
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
58 | 344 | WILLEMS (NLD) | 04:34:50 | + 01:47:47 |
FINISH
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
34 | 556 | OFFRINGA (NLD) | 04:12:07 | + 00:58:01 |
[update 21:45] Twitter lijkt problemen te hebben dus de live updates doen we dan gewoon via de website. Zojuist is bekend geworden dat weer een Nederlandse deelnemer zijn hoop op de finish in vlammen heeft zien opgaan, de Tatra van Gert Huzink heeft vlam gevat door olie op de hete remmen. Er was geen blussen meer aan en de truck is helemaal afgebrand, bemanning is in orde. Voor ons team is er nog steeds het verhaal dat Maik en Rob weinig snelheid lijken te hebben, de eerste WP's gingen goed maar sindsdien verliezen ze telkens een kwartier teveel. Ze zijn onderweg naar WP7 inmiddels, wat betekent dat ze de finish voor de trucks gepasseerd zijn. Vanaf hier moeten ze het zonder de back-up van Kornelis en Thomas doen, maar als ze hen echt nodig hebben verwacht ik dat ze al gewacht hadden. Komt dus vast allemaal weer goed! De Peters gaan ondertussen prima, zijn WP8 gepasseerd, Kornelis en Thomas komen net WP4 voorbij als 32e.
[update 21:30] We hebben inmiddels ook een doorkomst van de Unimog op CP1. Maik en Rob zijn op CP2 (WP5) maar verliezen veel tijd, al ongeveer 3 kwartier ten opzichte van de Peters. Die zijn onderweg naar WP8 trouwens. Hopelijk is er niets ernstigs aan de hand, Kornelis en Thomas hebben een veel kortere proef en in het laatste deel zijn de mannen dus op zichzelf aangewezen.
[update 19:45] Maik en Rob hebben het eerste stempelpostje ook gehaald, kan Rob weer mooi die strippenkaart uit het raampje hangen en weer door. De mannen hebben een kwartier verloren tussen WP2 en 3 dus de Peters zijn er aardig vandoor gegaan. Kornelis en Thomas staan ook op de lijst, de oranje Unimog kwam als 35e langs het eerste WP.
CP1=WP3
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
58 | 344 | WILLEMS (NLD) | 02:25:37 | + 00:49:37 |
34 | 556 | OFFRINGA (NLD) | 02:30:39 | + 00:38:10 |
Inmiddels weten we dat iedereen gisteren gewoon is binnengekomen, maar hoe het met het klassement zit is momenteel wat onduidelijk. Voor vandaag hebben Maik en Rob in ieder geval een redelijke 50e starttijd, en Kornelis en Thomas starten bijna 1,5 uur later pas. Ook is het wat onduidelijk of auto's en trucks nu wel of niet dezelfde special rijden, ik hou de informatie van de officiële Dakar website maar even aan en daarin rijden de trucks 200 km minder proef. Zeker is dat ze allemaal rond de 900 km af moeten leggen naar Villa Carlos Paz, waar de rally ook 1,5 week geleden al was. Meer nieuws volgt ongetwijfeld verderop in de dag!
Hieronder ook weer de kaartjes van de route van vandaag, inclusief het hoogteprofiel van de special.
Verbinding | Special stage |
450 km / 599 km (trucks) | 481 km / 267 km (trucks) |
Start Special Stage
Pos | Nr | Rijders | Lokale tijd | NL tijd |
50 | 344 | Willems / Van Pelt | 13:04:30 | 17:04:30 |
38 | 556 | Offringa / De Bois | 14:25:00 | 18:25:00 |
Om ons zelf te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.
En voor de trucks is het iets anders