9 januari 2016
Etappe 7: Uyuni - Salta
[update 00:45] Rustdag is het eigenlijk nog niet, want na de specials is het nog rond de 300 km rijden naar het bivak. Maik en Rob zijn al een tijdje onderweg, maar de serviceteams schijnen meer dan 20 uur te moeten rijden om in Salta te komen. Zou dus zomaar kunnen dat die er ook nog niet zijn. Kornelis en Thomas zijn in ieder geval aan de finish van de proef, op een mooie 39e plaats. Op naar het bivak, en dan kan de rustdag echt beginnen.
[update 21:40] En het is rustdag voor Maik en Rob, best netjes op tijd dus! Het lijkt erop dat er geen problemen zijn geweest, Kornelis en Thomas zijn nog druk onderweg in de neutralisatie en hebben dus nog een stukje te gaan. De gereden tijd is wat lastig te bepalen omdat het erop lijkt dat de totaaltijd van de organisatie niet helemaal klopt. De achterstand op de winnaar waarschijnlijk wel dus we houden het even daarbij.
FINISH
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
46 | 344 | WILLEMS (NLD) | (06:47:30) | + 01:13:27 |
39 | 556 | OFFRINGA (NLD) | (08:10:29) | + 02:00:58 |
[update 19:25] Eindelijk een update van mijn zijde. Maik en Rob rijden op dit moment in de neutralisatie tussen de 2 stukken special, op een mooie 50e plaats. Kornelis en Thomas zijn nog onderweg, met een redelijke achterstand rijden ze net WP3 voorbij als 39e op ruim een uur achterstand. Het wordt wel duidelijk dat er behoorlijk slecht weer is, de race is een tijdje stilgelegd maar is in ieder geval voor auto's en trucks voortgezet.
WP5 = start neutralisatie
Pos. | Nr. | Bestuurder | Gereden tijd | Verschil met kop |
50 | 344 | WILLEMS (NLD) | 03:16:26 | + 00:57:54 |
41 | 556 | OFFRINGA (NLD) | 04:13:15 | + 01:31:02 |
De rustdag is in zicht, maar nog wel een van de langste ritten voor de boeg. Maar liefst 481 km verbinding en een special stage in 2 stukken van ook nog eens 336 km. De trucks rijden weer achter de auto's dus wat dat betreft is er in ieder geval back-up mocht er iets mis gaan. Aangezien morgen de rustdag is kun je er traditioneel op rekenen dat het geen makkelijke dag wordt. De deelnemers hebben door de rustdag ook veel meer tijd om in het bivak te komen en voor velen zal die tijd hard nodig zijn.
De hoogte verdwijnt behoorlijk, we gaan van ruim 3500 meter naar rond de 1000 en dan is de ellende met ziek zijn verdwenen. Nu hebben Maik en Rob daar niet teveel last van, maar in de cabine van de Unimog is dat een beetje anders zoals ook op RTL 7 te zien was. De organisatie schrijft al in hun verhaal dat ze verwachten dat de helft van de deelnemers nog onderweg is als de nacht valt, dus dat belooft al wat. De route voor de assistentie is ook enorm lang en dus is het waarschijnlijk dat die er nog niet zijn als de eerste deelnemers finishen.
Hieronder ook weer de kaartjes van de route van vandaag, inclusief het hoogteprofiel van de special.
Verbinding | Special stage |
481 km | 336 km |
Start Special Stage
Pos | Nr | Rijders | Lokale tijd | NL tijd |
41 | 344 | Willems / Van Pelt | 10:46:30 | 14:46:30 |
38 | 556 | Offringa / De Bois | 12:25:00 | 16:25:00 |
Om ons zelf te volgen zijn een aantal opties, allemaal beschreven op deze LIVE pagina.