6 januari 2016

Ruitenwissers draaien overuren bij Maik Willems

Onweer op weg naar de start, regen op het eerste deel van de proef, toen een stuk droog en aan het eind weer zoveel regen dat de ruitenwissers van Maik Willems’ Toyota het niet konden bijbenen. Regen was ook in de derde etappe van de Dakar het sleutelwoord. Op de tot 190 kilometer ingekorte proef tussen Termas de Rio Hondo en Jujuy maakte de nattigheid het ook voor Willems niet eenvoudiger.

“Het was best een mooie special,” vond Willems ’s avonds laat in het bivak, dat half onder water stond na aanhoudende slagregens. “Er zaten mooie zandpaden in en schitterende bergweggetjes. Maar omdat het soms droog, soms nat en soms heel nat was, was moeilijk in te schatten wat voor snelheid je kon aanhouden. Wat er best stroef uitzag, kon spekglad blijken en andersom. We hebben een paar spectaculaire glijpartijen meegemaakt.”
Vooral in het laatste deel van de special kwam de regen met bakken naar beneden. “Zo veel water! De ruitenwissers hielden het gewoon niet bij. We zagen niks. Ik moest dus het gas wel loslaten, waardoor we nogal wat tijd zijn verloren.”
Ondanks het noodweer dat Jujuy uren achtereen teisterde, hoopt Willems dat de vierde etappe toch gewoon doorgaat. Deze etappe, een lus in de bergen op 100 kilometer van Jujuy, is het eerste deel van de marathonetappe. De assistentie vertrekt al richting Bolivia, de deelnemers moeten hun voertuigen bij terugkomst in Jujuy in een parc fermé zetten en mogen er niet meer aan komen. Niet duidelijk is nog wat de overvloedige regenval met het parkoers heeft gedaan. “Het moet natuurlijk niet zo zijn dat we met zijn allen aan het watertrappelen gaan, maar als er dan toch 20, 30 procent uit moet, laat het dan nu maar gebeuren, in de marathonetappe. Laat de organisatie maar eens iets spectaculairs doen. We hebben nog geen selectieve dag gehad. Van mij mag het.”