5 januari 2016

Willems maakt ongelukkig begin snel goed

De eerste echte etappe van de Dakar Rally was geen moeilijk te nemen horde, maar na een valse start had Maik Willems er toch zijn handjes aan vol. Al op 35 kilometer in de verbinding naar de start van de proef ging de aandrijfas van de Bastion-Toyota stuk. Daardoor verloor Willems de mooie startplaats die hij in de proloog had verdiend en moest hij achteraan aansluiten. Hij maakte het verlies echter ruimschoots goed en mag als nummer 47 van start in de derde etappe. Teamgenoot Peter Merceij vertrekt als 79ste richting Jujuy.

Merceij had door weggevallen remdruk in de tweede helft van de 387 kilometer lange proef niet bepaald een eenvoudig Dakardebuut. Merceij en navigator Peter Erren besloten ondanks de remproblemen door te rijden, op hoop van zegen. Maar dat doorrijden was wel heel kalm aan. Bij de finish van de proef bleek dat remolie bijvullen voldoende was om weer gewoon te kunnen remmen. Op de 330 kilometer lange verbinding naar het bivak in Termas de Rio Hondo geen overbodige luxe.
Doordat Merceij het lang zo rustig aan moest doen, konden Willems en co-piloot Rob van Pelt uiteindelijk nog aardig wat inlopen op de Kamera Express-Toyota.
“Het was een ongelukkig begin,” zegt Willems, “maar het is best goed gekomen. Rob heeft met zijn gouden handjes de aandrijfas vervangen. Dat kostte bijna anderhalf uur, waardoor we veel te laat bij de start kwamen, maar we mochten wel meteen door in het tijdslot tussen de auto’s en de trucks in. Dat had als voordeel dat we de eerste twee uur geen hond zijn tegengekomen en vlot konden doorrijden.”
In het tweede deel van de proef kwamen ze natuurlijk wel een heleboel tegen: de staart van het peloton. Dat betekende een hoop stof, maar doordat het niet de snelste auto’s waren, kon Willems zich toch nog relatief makkelijk een weg banen door de meute. 36 auto’s haalde hij in. “We hebben niet heel veel last gehad van de sporen van het veld voor ons. Bij de modderpoelen was duidelijk die voor problemen zorgden, dus op die plaatsen hebben we wat landbouw gepleegd: door het maïsveld. Het resultaat aan de finish was dus helemaal niet slecht. De 47ste plaats is waar we vorig jaar nog heel blij mee waren en als positie om te starten is het niet verkeerd.”